Paranoid park

Nu tänkte jag berätta om min absoluta favofilm. Paranoid park. Jag vet att jag ändå har tagit upp den väldigt mycket i min blogg men känner för att göra en liten mer avanserat.

Det handlar om Alex Tremain som är skejtare. Han är kompis med Jared som en dag frågar om de ska åka till Paranoid park. Alex blir lite kluven och känner sig inte alls redo, men det är ju ingen som är där första gången. De åker dit och han älskar det redan när han sitter där och ser på alla skejtare som åker förbi. Jared säger att de borde åka dit igen till helgen och sedan så åker det hem. Alex har även en flickvän som är lite irriterande. Alex gillar henne inte så mycket och han vill nästan göra slut med henne. Hon blir så sur när Alex hellre vill åka till Paranoid park än att vara med henne. Dagen då de ska åka så ändrar Jared sig och åker till ett univeritets fest längre bort för att få ligga med sin flickvän och festa och göra andra saker. Alex vill inte ligga med sin flickvän för då blir allt mer seriöst och han vill verkligen inte det. Han åker iallefall dit ensam och parkerar hans mammas bil ett kvarter längre bort så att bilen inte blir totalt smashad av något eller någon. Han sitter där och kollar men när han väl sitter där så kommer han att tänka på sin familje situation som verkligen är kalabalik. Hans föräldrar är separerade och nu ska de skiljas. Pappan ringer hela tiden och mamman klarar inte av det så bra. Lillebrodern spyr upp sin middag för att han är så orolig. Och sen det där men Jennifer. Efter ett tag så kommer några punkare fram till honom och ber att få låna brädan han sitter på. Alex blir kluven men säger sedan ja. Killen kommer tillbaka ganska snabbt med brädan tillbaka och då frågar han honom om han vill åka godståg och dricka lite öl. Han hänger på och sätter sig på närmaste godståg. De står vid stegen då den ena punkaren skriker "göm dig, göm dig vakten kommer" Vakten kommer i rusande fart och hinner med godståget och börjar slå på alex ben Alex slår till honom med brädan och vakten ramlar på det andra spåret. Ett tåg kommeroch han blir mosad. Alex får nu stora skuldkänslor som han traglas med och hela tiden i filmen så får man se honom ifrån olika vinklar, perspektiv och situtioner både efter och före självförsvaret. Hela filmen hoppar hela tiden från då till nu då till nu innan och efter och tillslut faller allt på plats. Slutet är bara konstigt och det känns som om jag bara vill se mer. Jag avslöjar inte slutet ni får se själva. För denna film är värd att se. Filmen är en konst, de visar långfilmningar då musik hörs i bakgrunden och man ser honom gå i en korridor eller man ser från skejtarens vy när han åker bräda i paranoid park och man får se färger som skiftar och matchar bättre än någonsin. Miljöerna alldagliga men vissa får en att stanna till. Det är en grå film, den är dyster, men hoppet finns kvar. Alltid. Gus van vet hur man tolkar ungdomar i den åldern och han har fått med alla olika problem. Både fysiska problem och psykiska problem, självkänsla, kärlek, familjeproblem som skiljsmässor, förvirrningen och allt möjligt. Manuset är väldigt ungdomligt och man känner att allting är så på riktigt. Mna känner känslorna som finns i filmen inom sig och man får en helt anna bild för en stund om allt.  Jag ser den när jag är glad eller ledsen eller bara helt okej. Jag gillar den för att jag ibland kan knna igen mig i vissa situtioner och ibland känns ångesten som ett stort moment i denna film.  skådespelet är inte dåligt och de är nybörjare så det kan vara svårt att verkligen göra allt fullt ut. Ljuset i filmen är också väldigt fint och hela filmen är som en fin tavla som du ser på museeum. Se den


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0